Med individuell mätning och debitering av kall- och varmvatten får ni en rättvis fördelning av kostnader då lägenhetsinnehavaren betalar för sin egen förbrukning. Det är både rättvist och ger kostnadsbesparingar, förbrukningen generellt minskar med 20-40% för varmvatten och 5-10% för kallvatten.
Varm- och kallvattenkostnaden har historiskt ingått i medlemsavgiften. Med stigande energipriser blir orättvisorna tydligare. Med IMD Vatten fördelas kostnaderna baserat på faktisk förbrukning istället för schablon. Det är både ekonomiskt fördelaktigt och rättvist.
Besparingen på upp till 40% på varmvatten och 10% på kallvatten beror på flera samverkande faktorer. En del är att kostnader flyttas från lågförbrukande hushåll till högförbrukande hushåll, oavsett lägenhetsstorlek. Det är rättvisedelen av förändringen.
Förbrukningen och kostnaden redovisa på medlemsavin, i mobilapp och webbportal, vilket gör hushållen mer medvetna om hur stor del av avgiften som är vattenkostnad. Genom ökad medvetenhet väljer många att inte duscha lika länge eller låta vattnet stå och rinna. Det ger så mycket som upp till 40% besparing.
Källor: Boverket utredning 2019, Energimyndigheten 2014, 2019.
Upp till ca 40% av förbrukningen säger kanske inte så mycket, men om vi omvandlar det till ett exempel så blir det tydligare.
En fastighet med 60 lägenheter har varmvattenkostnad på 180 000 kr. Med IMD Vatten och en besparing på 40% motsvarar det 72 000 kr i årlig besparing.
Återbetalningstiden för projekt med IMD Vatten varierar, dels beroende på antalet mätare och dels beroende på hur mycket förbrukningen minskar. I exemplet ovan med en besparing på 72 000 kr/år återbetalar sig en normal installation på mindre än 3 år, inklusive löpande drift- och aviseringskostnader.
För att IMD Vatten ska fungera behövs mätare installeras på alla rör som går till lägenheterna så att systemet kan särskilja när och var vatten används. Ibland är de placerade i trapphusen i nischer och ibland mäter man inne i lägenheten.
Tillsammans med ett insamlingssystem som kontinuerligt registrerar förbrukningen kan beräkningen göras automatiskt. I äldre hus kan det finnas flera stammar till varje lägenhet. Då behövs fler mätare per lägenhet vilket påverkar kalkylen. Om det gäller en gästtoalett kan man ibland välja att inte mäta den för att spara in installationskostnader.
För att införa IMD Vatten (varm- eller kallvatten) krävs några steg:
1. Ett beslut tas på föreningsstämman om att införa IMD vatten.
2. Efter beslut tar föreningen kontakt med en leverantör för installation och förvaltning av ett IMD-system, t.ex. Loggamera.
3. Planeringen görs grundligt och alla boende informeras i god tid.
Installationen tar oftast ett par dagar för en normalstor fastighet, men kan variera beroende på antal lägenheter och fastighetens förutsättningar. När systemet är på plats fördelas kostnaden för vatten och uppvärmning av varmvatten mellan respektive lägenhetsinnehavare baserat på faktisk användning.
Vi tar vatten för givet i Sverige, både kallt och varmt vatten finns lättillgängligt i alla hem. När allt “ingår i hyran” så blir det en resurs som inte värderas. Genom att lyfta ut vattenkostnaderna från hyres/medlemsavgiften och redovisa dem separat på avin så blir förbrukningen tydligare för varje enskilt hushåll. När man ser och förstår sin förbrukning anpassar man sitt beteende. Målet med lagar och regler är att minska den totala energianvändningen och göra byggnader mer effektiva. Det handlar inte om att duscha exakt varannan eller var fjärde dag, utan om att bli medveten om sitt förbrukningsmönster.
Med Loggameras mobilapp kan boende följa sin vattenförbrukning. Det ökar medvetenheten och minskar både förbrukning och vattenkostnader. Inloggning till Loggamera på dator och mobilapp ingår i vår IMD-tjänst.
Nej. Om vatten ingår i medlemsavgiften så ska de lyftas ut därifrån och debiteras separat. Ofta införs IMD Vatten i samband med att föreningen behöver stärka ekonomin. Man kan t.ex. ha tänkt göra en allmän hyreshöjning, men passar på att installera IMD istället. Det man då gör är att göra en hyresjustering samtidigt som man inför IMD Vatten, men eftersom vattnet läggs utanför så blir det “samma” hyra som tidigare, fast nu med vattenkostnaden separat.
Vi tar fram en ekonomisk kalkyl, gör platsbesök och ser till så att ni får en tekniskt hållbar och långsiktig lösning.
Vid installationen installeras smarta vattenmätare i varje lägenhet som går att koppla upp till Loggamera för avläsning och debitering.
Våra integrationer med förvaltare och fastighetssystem gör debiteringen automatiserad och smidig med rätt kostnad direkt på månadsavi.
För nyproduktion är reglerna väldigt tydliga. IMD Vatten ska installeras.
I nya byggnader med lägenheter ska system för mätning av energi för tappvarmvatten installeras så att varje bostadslägenhet kan följas upp individuellt.
- Lag (2014:267) 3 kap. § 2.
I befintliga fastigheter gäller att IMD Vatten ska installeras senast vid väsentlig ändring. Gränsdragningen för väsentlig ändring har ännu inte fått entydig rättspraxis, men tolkas allmänt som stambyten eller förändringar av rörsystem, varmvattencirkulation, där typiskt ett IMD-införande vore en mindre del av installationen.
Det finns också en lönsamhetsaspekt att ta hänsyn till. Enligt Lag (2014:267), 3 kap. 3-4 §§ ska byggnadsägaren installera IMD endast om en kostnads-nyttoanalys visar att det är lönsamt ur energihushållningssynpunkt. Analysen ska påvisa lönsamhet enligt förordning (2014:348) om energimätning i byggnader samt Boverkets föreskrifter.
Lönsamheten definieras som återbetald inom 10 år.
I korthet betyder det att vid stambyte så ska IMD införas enligt lag. I andra fall ska det finnas särskilda skäl som gör det orimligt kostsamt så att det inte lönar sig på kortare än 10 år. Exempelvis väldigt många stammar, lägenheter som får vatten av varandra i äldre hus osv. Uppföljningen sker genom att Energimyndigheten är kontrollorgan på nationell nivå, men kommunen har tillsyn i byggprocessen.
Det är fastighetsägaren som är ansvarig att lagen uppfylls genom att installera IMD eller att ha underlag som påvisar varför det inte ska installeras. En “för dyr” offert från enstaka leverantör räcker normalt inte.
Det går utmärkt att samla el, vatten och värme i samma IMD-system. Det är inget krav, men fördelarna med en och samma tjänst/inloggning är många. Finns det redan ett system kan det byggas ut med fler mätare. Säkerställ att systemet är öppet och kan kopplas till valfri IMD-tjänst.
Vattenmätare installeras i varje lägenhet för att mäta varm- och/eller kallvatten som skickar mätvärden till Loggamera. Med integration till förvaltare och debiteringssystem exporteras en debiteringsfil till ekonomisk förvaltare. Du kan sedan logga in via mobil eller dator för att se förbrukning och kostnader.
Ja, det går alldeles utmärkt. Vi kan ta över och samla in mätning från de vanligaste typer av mätsystem, som t ex EcoGuard, Infometric, KTC, Home Solutions eller andra IMD-system.
Loggamera Debitering är en löpande abonnemangstjänst med en prismodell som baseras på antal uppkopplade mätare i fastigheten. En startkostnad för uppkoppling och integration till ekonomisystem tillkommer. Med tjänsten ingår inloggning i Loggameras mobilapp och på dator, där boende kan se sin förbrukning och kostnader.Kostnader för mätare och installation tillkommer. Vi hjälper gärna till att förmedla kontakt för inköp av mätare och installation med våra samarbetspartners. För mer info, se prissidan.
Hör av dig så berättar jag mer. Du kan boka möte direkt med mig i kalendern eller kontakta mig via telefon, e-post eller kontaktformulär. Välj alternativet som passar dig bäst.